«

»

Jan 13

Bescherm tegen uitsterven

Veel bedrijven zijn bang. Heel erg bang. De mensen die er werken verstoppen zich voor de grote dreiging. Een dreiging die we denk ik allemaal wel herkennen. De grote gevaarlijke opdrachtgever. Uit angst voor wat er misschien kan gebeuren houden veel bedrijven ze zoveel mogelijk weg van alles. Maar is die angst wel gegrond. Is het nodig om alles en iedereen af te schermen.

Ik heb een tijdje gewerkt voor een bedrijf waar alles angst was. Als een project uitliep op de deadline dan mocht de klant niet weten waarom. De kostenoverschrijding was voor eigen rekening. En mensen moesten overwerken om te proberen de schade zo veel mogelijk te beperken. De klant kreeg allerlei smoesjes te horen en nooit de waarheid.  Ook hielden we de klant in het ongewisse over zaken die we niet wisten.  Kennis over programmeer technieken. Bugs die we niet konden verklaren en fouten die werden gemaakt bleven buiten het zicht van de klant. We werden met de dag creatiever met de informatiestroom en waren vaak blij als het weekend was. Dan was er namelijk weer een week overleefd en zou de maandag wellicht nieuwe kansen geven. Ik kan je verzekeren dat het een heel vermoeiende tijd was daar.

Toen ik vetrok bij dit bedrijf nam ik mij voor nooit meer op deze manier te willen werken. En heb ik stress verbannen tot de verleden tijd. Ik begon mij ook af te vragen of het niet anders kon. Waarom verschuilen zoveel bedrijven zich voor opdrachtgevers tijdens een project. Waar zijn ze bang voor? Tijdens mijn speurtochten naar het ideale bedrijf kwam ik een klein clubje tegen in Los Angeles. In een bedrijvenpark maken zij vanuit een kleine loods een heel mooi product voor de iPad, en sinds kort ook voor andere tablets. Dit bedrijf heeft vanaf het begin begrepen hoe het wel kan. Van bamboo maken ze een case. De Dodocase. En dit is heel veel handwerk. Frezen, snijden, lijmen en drogen. Een vrij delicaat klusje. Dit doen ze met een paar man en je kunt je bedenken dat ze de vraag bijna niet aankunnen. Heel veel mensen hebben de Dodocase namelijk ontdekt en willen er een. De levertijd voor een case ligt rond de twee maanden. Niet echt iets om naar uit te kijken. Maar ze zijn slim bij Dodocase. Ze betrekken de klanten namelijk bij de fabricage. Als je een case besteld dan krijg je na betaling een batchnummer. En op Facebook kun je vervolgens het verwerken van deze batch volgen. Je ziet dus in het begin dat het ruwe materiaal binnenkomt in het atelier en gaandeweg volg je het proces. Je kunt ook de andere batches volgen en zo zien hoe jou stukje handwerk zijn weg vindt naar eindfabrikaat.

Dodocase is zelfs zo transparant dat ze melden als ze een dagje vrij nemen of als een werknemer ziek is. Heel vervelend natuurlijk maar in plaats van klachten krijgt de zieke werknemer alleen maar medeleven en wensen op een snel herstel. Zelfs als er in het proces iets mis gaat dan melden ze dit. De lijm is niet gehecht. De freesmachine is kapot en dergelijke tegenslagen. Zelfs fouten in de fabricage die door klanten is ontdekt is voor iedereen zichtbaar. Alles is daar open en transparant. De klant is dus betrokken en weet waarom hij wacht en ziet ook dat het niet sneller zal gaan. En dat er hele verklaarbare tegenslagen kunnen ontstaan. Als dit zo eenvoudig is waarom doen we dit dan niet met onze opdrachtgevers als het gaat om grote software projecten. Werkmodellen als Scrum kunnen zorgen voor deze transparantie, maar je moet het ook wel durven en vooral ook gewoon doen. Betrek de opdrachtgever vanaf het eerste moment bij iedere fase van het project. En zelfs als er iemand ziek is kun je dit melden. Ik heb meegemaakt dat die werknemer een fruitmand kreeg van de opdrachtgever. Gewoon omdat er betrokkenheid is. Verstoppertje spelen is leuk maar uiteindelijk word je toch wel gevonden. En dan is het heel lastig uitleggen waarom je al die tijd verscholen zat. Deel het leed en vier de overwinning…..samen!

Permanent link to this article: http://agilethings.nl/bescherm-tegen-uitsterven/